Na začátku bylo pouhých třicet litrů piva, ale ten magický proces vaření Tomáše Junga a Petra Hohberga natolik pohltil, že pivovarnictví zcela propadli. „Uchvátila nás vůně vařeného sladu, ještě více aromatický chmelovar i slavnostní moment přidání kvasnic,“ popisují na svých webových stránkách zrod pivovaru JungBerg. Ten nejprve „létal“ bez vlastního zázemí a vařil třeba v Zichovci či Podřipském pivovaru. Ale brzy přišla touha se usadit. Zprvu oba zakladatelé uvažovali nad stavbou nového pivovaru, ale kouzlu historické novorenesanční budovy původního hořického pivovaru nešlo odolat.
Název pivovaru | HOŘICKÝ PIVOVAR JUNGBERG |
Adresa | Riegrova 619, Hořice |
Kraj | Královehradecký kraj |
WWW | https://jungberg.eu/ |
Sládek | Radim Šafařík |
Rok založení | 2017 |
Typ | Vlastní varna |
Kapacita varny | 10 hl |
Stáčí | Láhve, Sudy |
Mistr mezi ležáky
„Poprvé v Hořicích zavoněl slad a chmel 1. června 2017,“ vzpomíná na slavnostní okamžik Tomáš Jung. Tedy poprvé po více jak čtyřicetileté pauze od doby, kdy v roce 1976 skončil místní podnik proslulý svým výrazně hořkým pivem. Loni v květnu pivovar JungBerg uvařil jubilejní 600. várku. A tradici rozhodně nedělá ostudu. „Jsme pivovar, který miluje české pivo – tedy naším hlavním opěrným sloupem je populární hořický ležák PP 12%. Hned v závěsu za ním je spodně kvašená desítka 300 KURVEN 10% pojmenovaná po zdejších slavných motocyklových závodech 300 zatáček Gustava Havla,“ popisuje základ sortimentu Jung. Oběma pivy si JungBerg okamžitě v pivní komunitě vydobyl respekt. Šest týdnů ležící dvanáctka vyniká svou hořkostí, ale také svěží linkou žateckého chmele, ale její perfektní charakter dotváří také chlebnaté tělo. Pitelnost? Nekonečná. A desítka je podobný zážitek, jen v odlehčenější verzi.
„Napijete se a absolutně nic vám v chuti nevadí. Krásně sklouzne do krku. Hořkost tak akorát, příjemná sladovost pohladí jazyk a vy máte chuť říci: mňam,“ popisuje spolumajitel Jung tajemství jejich dvanáctky. „Je vyrobeno jen z neupravené hořické vody, sladu, chmele a kvasnic. Tak, jak to má být. Každý (nejen) český pivař mu dobře rozumí a chutí pohladí. I my, když při konzumaci střídáme různé pivní styly, se k našemu ležáku vždy vrátíme. Je to vlajková loď i domovský přístav.“ Je to nejprodávanější pivo JungBergu a jeho název je zkratkou slov Pořádné pivo. Což je vlastně ta nejpřesnější definice.
Lahve i soudky, co se nevidí
Portfolio pivovaru rozšiřují svrchně kvašená piva LUCIPA 14% nebo PETRALE 10%, které už svými názvy kombinujícími typická česká jména a dva populární pivní styly prozrazují, že v Hořicích se chtějí držet tradic. Jejich Ale a IPA jsou sympaticky jednoduché, lehce obilné, trochu do oříškova, hořké, nepřehánějí to s aromatičností a jsou především pitelné. Tomáš Jung přiznává, že různé speciály si „pro radost občas vystřihnou“, ale většinou jako jednorázovou zajímavost pro potěšení. Někdy se však z pokusu stane stálice. „Náš sládek Radim Šafařík má jednu důležitou schopnost i odbornost – když vymyslíme novou recepturu, na první pokus se mu vždy pivo povede. Tak se stalo také u piva GOTHARD 16%, které se ze sezónního speciálu vyšvihlo na stálé pivo. Skrytá perla pivovaru JungBerg,“ popisuje Jung pivo v duchu silnějších německých Bocků, v němž však i přes výrazné tělo opět umanutě promlouvají žatecké chmely.
JungBerg nesází na neustálou produkci novinek, kterými by překvapoval zmlsané zákazníky pivoték hledající nové a nové styly, a tak se s příchodem předloňských restrikcí musel potýkat po svém. „Korona ovlivnila absolutně všechno. Výstav samozřejmě taky. Rozhodli jsme se, že nebudeme spoléhat na stát, spolehneme se sami na sebe a pokusíme se přežít vlastní silou,“ říká Tomáš Jung. „Asi se to povedlo, ale ještě není konec. Moc nám pomohla velmi dobrá pověst piva JungBerg a také místní komunita, která nás neúnavně podporovala. Otevřeli jsme v areálu pivovaru pravidelné výdejové okno, prodávali lahvové pivo včetně čerstvě stočených PET lahví a pořídili malé 15l sudy i chlazení k zápůjčce. To fungovalo jako brzda pádu, ale samozřejmě to nenahradí zavřené hospody.“
Pokud byste tedy někde narazili na atypické butylky od JungBergu o obsahu 0,66 litru, případně na jejich miniaturní dvoulitrové, znovu naplnitelné soudky, které jsou ideálním společníkem třeba na piknik, neváhejte. Bude v nich pořádné pivo.